Thursday, September 08, 2005

Erikan kuolemattomat lausahdukset

Kuvassa Erika on saanut isin lasit sovitettaviksi. Toivottavasti ei vielä moneen vuoteen omia...

Erika oli vuoden vanha, kun oltiin käymässä leikkipuistossa. Hän osasi ”haukkua” aina kun näki koiran kävelyllä tai koiran kuvan tai kun koira mainittiin puheessa. Erika istui keinussa ja yhtäkkiä alkoi haukkua. Minä katselin ympärilleni hölmönä, että ei näy koiria ei. Ykskaks keksin, että hän oli nähnyt koirakieltokyltin, jossa siis oli koiran kuva ja ruksi päällä!

Puolitoistavuotiaana Erika hangoitteli vastaan pukemisen kanssa ja juoksi äitiä pakoon. Tapanani oli, että uhkasin häntä, että äiti laskee kolmeen ja sitten äiti tulee hakemaan ja pukee väkisin, lähdettävä kun oli. Ehdin aloittaa, että "Nyt äiti laskee..." kun Erika pyyhälsi juoksujalkaa ohi ja huusi: "Laskee kolmeen, yy kaa koo!!"

Kysyttäessä Erikalta, 2 v, tykkääkö hän äitistä, hän ynähti, "joo" ja luovan tauon jälkeen vielä: "pakko!". Isillä ja äidillä oli kyllä pokassa pitelemistä!

Erika (2 v. 3 vko) luki isin kanssa kirjaa ja vuorotellen kyselivät toisiltaan, "Missä on.... pikkuinen hiiri?" jne. Kun oli Erikan vuoro kysyä, hän kysyi: "Missä on, missä on... leikkipuisto?" Isi oli kummissaan, kun ei kuvassa näkynyt leikkipuistoa ja vastasi: "Ei ole." Johon Erika: "Onpas, tuolla takana!" Osoittaen talojen välissä kulkevaa tietä. Että silleen...

Erika 2 v tykkäsi muovailla muovailuvahoilla - tai äiti ja isi muovaili ja Erika lyyssäsi sitä mukaa. Monesti hän laittoi muovilautasille vahapallukoita ja toi "ruokaa" äidille ja isille syötäväksi. Kun sitten kysyttiin, että mitäs ruokaa nyt on tarjolla, hän vastasi "Muohamahaa!" eli Erikan kielellä muovailuvahaa. Äiti oli vähän tyhmä kun ei heti hokannut että muovailuvahaahan se...

Erika, 2,5 v, tapansa mukaan hangoitteli vastaan pukemisen kanssa. Kun hän sitten lopulta halusi pukea vaatteet päälleen, äiti totesi, että: "Jassoo, olet sitten kypsä pukemaan jo?" Johon Erika näsäviisaana (isänsä tyttö..): "En mä ole kypsä, kun mä en ole ruokaa!!" Niinpä niin.

Ja jälleen kerran Erikan pukemisen kestäessä äiti jo alkoi hermostua ja sanoi: "Nyt puet sen haalarin päälle, Erika!" Erika touhusi jotain muuta ja äiti kysyi: "Kuulitko sinä ollenkaan, mitä äiti sanoi? Toistapa mitä äiti sanoi." Johon Erika viattomana: "Toista mitä äiti sanoi." Jassoo.

Papan luona Erika, 2 v 7 kk, oltiin ulkona ja pappa alkoi vaihtaa renkaita autoonsa ja houkutteli Erikaa auttamaan. Johon hän totesi: "Pappa on jo iso poika." Eli ei tarvitse apua - eikä sitä myöskään saanut!

Hiekkalaatikolla äiti oli värkännyt hyvän tovin hiekkakakkuja ja juonut kuravellikahveja. Erika vlapioi ankkamuottiin hiekkaa ja ihan sivumennen sanoi: "Kiitos kun olet niin upea ystävä". (repliikki Franklin-elokuvasta) Johon äiti onnellisena ja tyytyväisenä: "no voi kiitos kulta ihana kun sanoit noin!" Erika jatkaa muina miehinä ja toistaa uudelleen: "Kiitos ankka, kun olet niin upea ystävä". Että niinpä niin, siitäs sait äiti.

Eräänä aamuna Miisa oli herännyt tytöistä ensimmäisenä, ja olin hakenut hänet leikkimään. Hetken kuluttua Erika tuli nukkuhuoneestaan ja sanoi: "Äiti äiti, Miisa on sulanut!!" Hän oli ilmeisesti kurkistanut pinnasänkyyn ja ihmetellyt, että minne se sisko on oikein joutunut.

Erika, 3 v, oli mennyt iltasella kakkapuuhiin. Äiti jutusteli pikkusiskon kanssa, jotta pitäisikö pienen hampaita lähteä vielä pesemään. Erika kuuli tämän wc:hen ja huusi: "Tulkaa vaan, mutta älkää haistelko!"

Erika, 3 v, oli hoidossa tädillään muutaman päivän. Illalla kun täti sai iltasadun luettua, Erika olisi halunnut lukea vielä toisen, johon täti: "Erika hei, älä nyt aloita". Tähän Erika tokaisi kimpaantuneena: "Mulla menee helmot, kun ei koskaan saa alottaa!!" Tätiä oli kuulemma naurattanut aika kovin ;)

Erikalla, 3 v, oli näkemys vauva-asioista. Keskustelu meni iltapuurolautasen äärellä jotensakin näin (Ä: äiti ja E: Erika):
E: Minäkin voin saada vauvoja! (Ajatus välähtää)
Ä: Kyllä vaan, sitten isompana. Ensin pitää löytää joku poika, jonka kanssa niitä tekee.
E (hetken mietittyään): Se on sitten ihan vielas poika se jonka kanssa mä niitä vauvoja synnytän.
Ä: No mielellään se saisi kyllä olla ihan tuttu, ainakin siinä vaiheessa kun niitä vauvoja tehdään.
E: Ensin täytyy etsiä joku kiva poika. Sit sen kanssa täytyy mennä kouluun.
Ä: No ei sen kanssa kouluun tarvitse mennä. Se poika voi kyllä löytyä vaikka koulusta tai työpaikalta taikka vaikka kirjastosta, ihan mistä vaan. Sitten sen kanssa mennään naimisiin ja sitten voi tehdä niitä vauvoja.
E: Joo ja sit meillä on talo ja me otetaan sinne joku täti asumaan kanssa.
Ä: Miksi niin?
E: No kun jos meille tulee vaikka joku hätä taikka me ei osata tehdä vaikka puuloo.

Oltiin tyttöjen kanssa oltu uimahallissa, ja kotiin lähtiessä kello oli jo lähempänä kuutta. Äiti varoitteli etupenkiltä, että "nyt ei sitten Erikan sovi nukahtaa." Miisan kanssa tilanne oli jo menetetty - hän oli jo nukahtanut heti kun autoon pääsi. Erika, 3 v 4 kk, vakuutteli, että ei häntä väsytä - ei sitten yhtään. Suurten haukotusten saattelemana tosin. Hetken oli hiljaista ja sitten kuului takapenkiltä: "Äiti nää mun ripset menee silmien eteen..." Taisi kuitenkin sitten väsyttää!

No comments: